ניוזלטר ינואר 2011  
ניהול ידע ברשת חברתית פנים ארגונית ככלי להאצת
חדשנות בארגון
מאת: טלי גזית אל בחר, יועצת למידה בכירה

ביום שני 27.12.2010 השתתפתי במפגש וירטואלי ברשת עם ד"ר עידן אשר שכותרתו היתה "ניהול ידע ברשת חברתית פנים ארגונית, ככלי להאצה בחדשנות".

רגע לפני שאצלול לדוגמאות המרתקות שהוצגו ע"י ד"ר עידן אשר, על ההצלחה של רשתות חברתיות לחולל שינוי ארגוני, אתחיל במשפט המשמעותי ביותר, בעיני, במפגש הזה. כאשר לא מעט עמיתים לדיון העלו את הבעיה כי בארגון בו הם עובדים הגישה לרשתות חברתיות חסומה, ענה להם כי לא צריך לעלות על בריקאדות מול הארגון. ברור כי זהו תהליך לא פשוט להסביר למקבלי ההחלטות איך גישה לרשתות חברתיות עשויה דווקא להועיל לארגון. בתשובתו אמר כי היום, יותר ויותר אנשים עובדים עם מכשירי סמארטפון והלמידה החברתית שם מתרחשת כל הזמן. אפשר לעקוף את הארגון ולהתחיל למידה חברתית, כאן ועכשיו.

המשפט השני שקנה אותי הוא שיש הצלחה גדולה (מוכחת!) בשימוש ברשתות חברתיות בתוך הארגון למטרות הבאות: מחקר ופיתוח, שירות לקוחות, הקשבה לעובדים, איתור מומחים, מומחיות וידע, גיוס עובדים והטמעת אסטרטגיה של ההנהלה, עד לרמה האופרטיבית של העובד. תודו שזו רשימה ממש ארוכה!

בכל התחומים הללו יש החזר על ההשקעה,ROI ברור. במצגת, אליה אני מפנה אתכם בסיום המאמר, יש עדות על חברה שמוכרת תוכנות פיננסיות וחסכה 75% משירות הלקוחות שלה בשל המעבר לרשת חברתית. נתון מדהים!

אז מה למדתי במפגש הזה?

    שהרעיונות היצירתיים ביותר לארגונים מגיעים מעובדים. ויש מחקרים שמוכיחים את זה.
  • ששיעור הצפייה הממוצע בתוכניות טלביזיה פופולאריות בארה"ב צנח בשנים האחרונות כי אנשים עוברים לרשת!
  • שלויקיפדיה יש תפוקה פי 6 מבריטניקה – לא בכל ארגון אפשר לעשות את זה אבל...יש כבר ארגונים שמעידים על אפקטיביות של פי 100!
  • שהאמירות "הידע אצל העובדים והוא ידע משמעותי" הן לא סתמיות. כנסו למצגת המקושרת מטה, וראו הוכחה לכך - מקרה ארגוני בו עובד זוטר התגלה כמקור מידע קריטי לארגון. אף אחד לא ידע את זה עליו לפני המעבר לרשת חברתית פנים ארגונית...
  • שהדגיגים בים הם מנהלי ידע מצוינים! (למי שלא מבין, שיפתח את המצגת בקישור...) לפני עידן פייסבוק כולנו התנהגנו כמו כרישים, לא חשבנו על רשת שמחברת אותנו. הדגיגים ששוחים יחד חשבו על זה מזמן, ולמעשה זו המדידה העיקרית שצריך לעשות על רשת חברתית. עד כמה היא מאפשרת לנו באמת לתקשר אחד עם השני וללמוד אחד מהשני.
למצגת של ד"ר עידן אשר לחצו כאן.