ניוזלטר פברואר 2011  
לא על הוידיאו לבדו
מאת: גדעון זילר, מנכ"ל ובעלים

השימוש בוידאו בלמידה מתוקשבת הולך וגובר בשנים האחרונות בדיוק כפי שהנוכחות שלו גוברת באינטרנט בכלל. בתחילה רוחב הפס של האינטרנט לא אפשר שימוש נרחב בוידאו, לאחר מכן כאשר האינטרנט נעשה מהיר יותר ויותר, התברר כי בארגונים רבים ישנם חסמים נוספים המונעים שימוש בוידאו. בשנים האחרונות הוידאו הפך לחלק מובן מאליו משימוש באינטרנט והחל לתפוס נוכחות משמעותית בהדרכות ארגוניות.

ברור לכל איש מקצוע בתחום ההדרכה עד כמה שימוש בוידאו יכול לסייע בתהליכי למידה מעצם היותו חוויתי יותר, אנושי יותר ובעל יכולת להדגים ולהמחיש נושאים טוב יותר מאשר בטקסט או בתמונה.

בשימוש בוידאו ללמידה מתוקשבת, בעיקר כאשר מדובר על צילום מרצה טמון יתרון נוסף... זה הרבה יותר זול. לכידת הידע, במקום שתתבצע בשיחות ומפגשים בין מפתח הלמידה למומחה תוכן, מתבצעת מעצם הצילום של מומחה התוכן, כך שהתהליך של יצירת התוכן הוא הרבה יותר מהיר.

למרות כל אלו, כאשר מחלקות הדרכה עושות שימוש בוידאו הן מגלות כי לא תמיד ההצלחה מובטחת. ארגונים שצילמו קורסים שלמים באמצעות וידאו והפכו אותם ללומדות ולסביבות למידה מתוקשבת לא מדווחות על למידה אפקטיבית ולפעמים אפילו להפך.

גם אנו עסקנו בנושא בעבר, וכעת פורסם דיון מחודש ברשת בנושא.

בבלוג Why Learning From Videos is Difficult  של האתר The Writers Gateway - One Stop Resource for Instructional Design, ובתגובות לבלוג ניתן למצוא הסברים לקשיים המרכזיים של שימוש לא אפקטיבי בוידאו לצרכי למידה.

  1. אנחנו אוהבים לצפות בוידאו, ודאי בעידן בו צפייה בוידאו היא קלה ונוחה, ולכן נוטים אוטומטית לעשות שימוש באמצעי וידאו גם ללמידה מבלי לעצור ולבחון האם וידאו מתאים ככלי למידה עבור האתגר איתו אנחנו מתמודדים.
  2. יש וידאו ויש וידאו. במאמר מוצגים שני קטעי וידאו מ- youtube ומומלץ להשוות בין שניהם כדי לזהות את היסודות הדידקטיים הנדרשים בלמידת וידאו. בראשון על הלומד לעבור על כל מקטע הוידאו בשביל לראות אם החומר רלבנטי או לא. מדובר בצריכת זמן ובתסכול של הלומד. סרטון וידאו שאינו מפוצל לנושאים שתויגו מראש,  ושלא ניתן לדלג בין נושאים, ולזהות מראש את הנושאים של אותו וידאו עלול להוות חסם משמעותי ללמידה ולגרום לנזק הרבה יותר גדול מאשר אם הלמידה היתה מעוצבת רק באופן טקסטואלי למשל. סרטון הוידאו השני המוצג בבלוג מרתק להשוואה כי הוא על אותו נושא ועל אותו עולם תוכן אך הוא מאפשר למידה אפקטיבית ביותר הן בשל חלוקה לנושאים ותיוגם והן בשל רישום של משך הלמידה של כל נושא באופן שמזמין הרבה יותר ללמידה.
למידה באמצעות וידאו לפיכך:
  • חייבת להיות מתויגת ולא להופיע כמוצר קשיח שאין לדעת מה תוכנו. כלומר גם תוכן בוידאו כמו תכנים טקסטואליים צריך להיות כזה שניתן לאתר אותו במנוע חיפוש, לסרוק אותו במהירות בטרם צפייה כדי להחליט אם הוא רלבנטי ללמידה או לא.
  • לשלב את הוידאו בתכנים נוספים: טקסטים, הסברים, תרגולים ואינטראקציות.
לקריאת הבלוג והתגובות אליו לחצו כאן.