ניוזלטר מרץ 2011  
האם למידה מתוקשבת יכולה להיות מהנה?
מאת: גדעון זילר, מנכ"ל ובעלים

כאנשי הדרכה ולמידה אנו עוסקים רבות בנושא חווית הלמידה, מתוך הבנה שחווית למידה חיובית מסייעת ותומכת בתהליכי הלמידה ומגדילה את הסיכויים שהלמידה תהיה אפקטיבית. מחקרים מהזמן האחרון גילו ש"שימוש יתר" במאמץ לחווית למידה עלול לפגום באפקטיביות הלמידה, כך שכמו כל דבר בחיים, לא צריך להגזים...

אחד ממומחי הלמידה המתוקשבת באנגליה, Clive Shepherd, פרסם לאחרונה בלוג הנושא את הכותרת הפרובוקטיבית:  Enjoyable e-learning–is it an oxymoron? (האם למידה מתוקשבת מהנה זה אוקסימורון?)

בבלוג סוקר שפרד את הלומדות ומוצרי הלמידה המתוקשבים המוכרים לכולנו בהם אין הנאה. אמנם יש שם יעילות גבוהה בהשוואה ללמידה פרונטלית, אך לא נעשה מאמץ גדול לייצר חווית למידה מהנה.

שפרד מדגים את ההתרחשויות שקורות כאשר למידה מתוקשבת מייצרת הנאה. רצון להשלים משימות, ריכוז גבוה, הזמן עובר מהר, תחושה של שליטה על תהליך הלמידה, משוב ואינטראקציה מיידיים ועוד. למעשה, כל התכונות הללו מתרחשות כאשר אנחנו נהנים ממשחק מתוקשב, וגם מצפייה בסרט, אך הן פעמים רבות הם אינם מתרחשים בלומדות.

אחת הטעויות בעיני הכותב מתחילה מכך שלא נעשה ניסיון לייצר למידה חברתית במהלך הלמידה ולמידה מתוקשבת בד"כ פירושה למידה עצמית. כלומר, בניגוד למה שקורה לנו כאשר אנחנו נהנים, בלמידה מתוקשבת שמבוססת כולה על למידה עצמית, אין ללומד את מי לשאול שאלות, אין את מי לשתף, אין עם מי להשוות, אין עם מי להתווכח... וכך כבר נפגמת חווית הלמידה וההנאה הפוטנציאלית נמוכה יותר.

שפרד מסיים את הבלוג בחמש המלצות פשוטות, אולי אפילו טריוויאליות, אך בוודאי לא משהו שאנו מקפידים עליו תמיד, להבטחת חווית למידה והנאה מלמידה מתוקשבת.

  1. להתעקש לאתגר את המוסכמות של ארגונים לגבי איך למידה צריכה להראות: מותר להתבדח, מותר לשלב אנקדוטות, אפשר להיות לא פורמאלי, אפשר לאפשר ללומד בחירה במסלול הלמידה, אפשר לאפשר ללומד לקצר למידה- בקיצור להפוך את המושג "כיף" ללגיטימי גם תחת הסביבה הארגונית המעונבת והפורמאלית. זו צריכה להיות נחישות של מי שמומחים בלמידת מבוגרים ומודעים לקושי הגדול לייצר חווית למידה עבור אוכלוסייה זו.
  2. לספר סיפורים כולנו אוהבים סיפורים, וזוכרים אותם הרבה יותר טוב בעיקר כאשר אנחנו יכולים להזדהות איתם או לייחס אותם לניסיון האישי שלנו.
  3. לאתגר: ממש כמו במשחקי וידאו, ללכוד את תשומת הלב באמצעות אתגר שהוא משמעותי אבל בר התמודדות מבחינת הלומד
  4. להימנע מלמידה שהיא 100% למידה עצמית לאתר דרכים סבירות וישימות לאינטראקציה עם מנחה או מומחה תוכן ולאפשר לעמיתים לשתף את בחוויות שלהם מהלמידה
  5. לאפשר ביטוי אישי: ספר בדיחות, היה קצת פרובוקטיבי, כתוב את הלומדה כאילו אתה מפטפט עם חבר, אל תפתח משהו שאתה לא היית רוצה להשתמש בו
שפרד מסכם את הבלוג בתקווה שהנאה ולמידה מתוקשבת הם לא מושגים נוגדים זה את זה, אך מזכיר לנו שהדבר דורש מאמץ ונחישות מול המגמה השולטת בלומדות רבות ובתרבויות ארגוניות רבות, אם לא בשביל האפקטיביות אז בוודאי בשביל לאפשר לכולנו לחיות בעולם שמח יותר J.

לקריאת הבלוג והתגובות לגביו לחצו כאן.