ניוזלטר דצמבר 2009  
איך מוציאים את המיטב מתלמידים בבי"ס יסודי?
מאת: טלי גזית, יועצת למידה בכירה

לא מעט מחקרים, שפורסמו לאורך השנים, הצביעו כי ילדים עם חווית ילדות חיובית יצליחו טוב יותר בשנות ביה"ס הראשונות ויהיו עם סיכויים גבוהים יותר להצלחה בלימודים בעתיד. המפתח להצלחה היא יכולות מולדות של הילד לצד סביבה משפחתית תומכת. מעניין כי לצד אלו פורסמו לא מעט מחקרים שהתמקדו בחקר השפעת המורה כמחולל למידה. מחקרים אלו טעונים כי הצלחת הילדים תלויה, לא פחות, במורה שמלמד אותו.

מחקרים אלו מבחינים בין ידע פדגוגי לידע מקצועי של מורה. הקביעה היא כי ידע מקצועי שונה מידע של מתודות למידה – מורים מומחים יודעים מהו מבנה תחום הידע המקצועי שלהם (ספרות גיאוגרפיה) וידע זה מסייע להם בבניית מפת דרכים קוגניבטית שמנחה אותם מה תהיה המשימה שיתנו לתלמידים וכן כיצד יעריכו את הלמידה שתתבצע. ידוע כי ידע על התחום בלבד לא מנחה את המורה. לדוגמא, מורים מומחים רגישים לנושאים שהם יודעים שיהיו קשים ללמידה. כלומר, מורים צעירים צריכים לסגל יכולת להבין מה מקשה לומדים, מה הם אותם חסמים קונספטואליים שמשתנים בין דיסיפלינה לדיסיפלינה ולהתאים את הלמידה לאתגרים אלו.

ההנחה לגבי הקשר בין ידע דיסיפלינארי לידע פדגוגי נוגד הנחות קיימות אודות מה מורים צריכים לדעת כדי לייצר סביבת למידה אפקטיבית לתלמידים שלהם. ההנחה השגויה היא כי ההוראה מושתתת על מתודות מסוימות בלבד וכי מורה טוב יכול ללמד כל נושא ושידע של תוכן מסוים בלבד מספיק כדי ליצר למידה איכותית.

מקרה אמיתי המתואר במאמר מתאר מורה בבי"ס יסודי בבי"ס ממוצע – בי"ס בו תחלופת המורים רגילה, הישגי התלמידים ממוצעים בכל המקצועות ודווקא בתחום תוכן מסוים של אותו מורה, הישגי התלמידים גבוהים הרבה יותר. בבדיקה מה הביא להצלחה דווקא במקצועי זה נמצא כי כל שיעור פותח המורה בשאלה אישית המופנית לתלמידים. לדוגמא "מהן הציפיות שלך מהעולם"? או "אילו שאלות אתה שואל את עצמך"? המורה נותן לתלמידים את התחושה כי אין תשובה טפשית לשאלות הללו. כל תשובה מקובלת. המורה מצידו אוסף את תשובות התלמידים, מארגן אותן בקבוצות ומנחה את התלמידים לחפש ביניהם שאלות דומות לשאלות הללו. לאחר מכן מדרגים המורה והתלמידים את השאלות ולפי דרוג זה נקבעת תכנית הלימודים. השאלה שדורגה במקום הראשון (לדוגמא, האם אחיה עד גיל 100) היוותה בסיס ללימוד וחקר נושאים כמו משפחה, גנטיקה, הסטוריה ועוד.

מקרה זה מדגים עד כמה חיבור תכנית הלימודים לנושאים שמעניינ ים תלמידים מייצרת למידה אפקטיבית.

לקריאת המאמר לחץ כאן.