- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
 


 
 

קליטת עובד חדש

קליטת עובד חדש בארגון אינה אירוע פשוט. עבור העובד הימים הראשונים הם שינוי משמעותי בחיים, תחושה של התרגשות, חוסר ודאות וסקרנות רבה עד לכניסה לשגרה. רוב העובדים מעוניינים לחוש שליטה אל מול האתגרים שמציב בפניהם מקום עבודה חדש. הם סקרנים לדעת "מי הוא מי" בארגון, ולא פחות מכך, מעוניינים גם לדעת "מי נגד מי".

מחלקות הדרכה רבות עוסקות בסוגיה של קליטת עובד חדש והאופן הנכון ביותר לקלוט עובד כזה מבחינה הדרכתית באופן שיסייע לו לחוש תחושה של שייכות ושליטה. אין ספק, שהתקופה הראשונה בארגון והאופן שבו קולט הארגון את העובד, משפיעים על היחס והמיצוב של הארגון כלפי העובד ומכאן האתגר של מחלקת הדרכה לסייע לעובד להיקלט בארגון באופן המיטבי.

האופן ההדרכתי שבו נקלט עובד חדש שונה מאוד מארגון לארגון. ישנם ארגונים גדולים שבהם בתוך שבועות אחדים מיום קליטתו, ישתלב העובד בקורס אוריינטציה לארגון וישנם ארגונים בהם מוצמד לעובד החדש חונך.

ארגונים רבים מפנים עובד חדש ללמידה יחידנית (באמצעות קריאת חומר כתוב או באמצעות למידה מתוקשבת) משום שזו הדרך הנכונה להתמודד עם עובדים שמגיעים כיחידים ולא כעובדים בקבוצה. העובד מקבל את ערכת העובד החדש ולומד על הארגון ועל תהליכי העבודה בו.

הכשרתו של עובד חדש נחשבת לקלה לביצוע בכל מה שקשור לאכיפתה. עובד חדש סקרן ובעל מוטיבציה ללמידה, בפרט בכל דבר שיקל עליו להבין את הארגון בו הוא התחיל לעבוד. ארגונים רבים מתנים את כניסתו של העובד לתפקידים חדשים או אפילו את עצם קבלת ה"יוזר" שלו בכך שישלים בהצלחה תהליכי למידה. ספק אם ניתן לאכוף באופן כזה אצל עובדים ותיקים בארגון.

אילו תכנים יכללו בערכת למידה לעובד חדש?

ראשית יכללו תכנים שהם תכנים "חוצי ארגון", כאלו שהם גנריים ומתאימים לכל עובד, ללא קשר לשיוכו הארגוני ולמעמדו. תכנים אלו כוללים נושאים בתחום:

  • מוצרי החברה
  • נהלי החברה
  • המבנה הארגוני, בעלי תפקידים עיקריים וממשקי העבודה
  • תפקידו של מערך משאבי האנוש בארגון והאופן שבו הוא יכול לסייע לעובד
  • הזדמנויות לקריירה למידה והכשרה בארגון
  • היכרות עם מערכות מידע ארגוניות מרכזיות ו/או מערכות אופיס
  • סיור בארגון

כמו כן קליטת עובד חדש תכלול על פי רוב תכנים שהם או רגולאטורים  או כאלו שמחויבים להיות מועברים בארגון מסיבות פנימיות אך באופן גורף. תכנים אלו יכללו:

  • הדרכת בטיחות ובטחון
  • הדרכה בנושא החוק נגד ההטרדה המינית
  • הדרכה בנושא אבטחת מידע (ממוחשבת ואחרת)

 

קליטת עובד חדש אינה צריכה וגם לא מומלץ שתסתמך רק על למידה יחידנית. העובד הנקלט בארגון זקוק לדמות אנושית שתלווה אותו בקליטה. לפי גודל הארגון ומאפייניו, דמות כזו יכולה להיות איש מקצוע מתחום משאבי האנוש או ההדרכה או חונך מתוך היחידה הארגונית של העובד. ישנה חשיבות גדולה לא להתיר את תהליך הקליטה בלי מגע יד אדם, ובלי דמות שמנהלת ומפקחת על תכני הלמידה המקצועיים. ניתן לנצל את החלקים הפרונטאליים של ההדרכה להנחלת המיומנויות הרכות יותר ולהתאמה אישית של התכנים הרלבנטיים לאותו עובד שלא באים לידי ביטוי בהדרכה חוצת ארגון. את כלל התהליך יש לתכנן להבנות ו"לארוז" באופן שמאפשר לעובד ללמוד בסדר הגיוני, לנהל אינטראקציה ברגעים הקריטיים של הקליטה ולהסתמך על ערכת הקליטה שלו כאשר הוא מקיים את צעדיו הראשונים בעבודה.

ראו כתבה נוספת שכתבנו בנושא בעבר בהקשר קצת דומה וקצת שונה