- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
 
:בפינת נושאים משיקים
Creative Commons זכויות היוצרים הגמישות
 
 

כיצד זה נוגע לנו? תחום הלמידה המתוקשבת מתקשה לעיתים לקבל חשיפה והמשיכה אליו לא תמיד גבוהה ואטרקטיבית
.בשל קושי בחשיפה של התוכן ובשל זכויות בעלות על טכנולוגיות למידה שהפצתן היקרה מקשה על התפשטות התחום
,תוצרי למידה מתוקשבים, מערכות ניהול ידע, ממשקי מידע וכו' הם כולם יצירות בעלות זכויות יוצרים. כתוצאה מכך
,בתי התכנה או הפיתוח שמייצרים תוצרי למידה גובים על שימוש בהם סכום כספי גבוה. וכך, רבים שאין בידם התקציב המתאים
.לא נחשפים למוצרים של תעשיית הלמידה המתוקשבת והיא מפסידה חשיפה עולמית ושימוש נרחב

ואכן, בשנים האחרונות קשה להתעלם מהמאבק שמתחולל על עתיד זכויות היוצרים ברשת. מצד אחד ניצבים מיליוני
גולשים המורידים, תוכנות, משחקים סרטים ומוזיקה באופן פיראטי, באמצעות תוכנות שיתוף קבצים. מן העבר השני יש את
בעלי הזכויות, תאגידים הוליוודיים, חברות תקליטים, ובתי תוכנה שפועלים ללא לאות להקשיח את חוקי זכויות היוצרים
.על פי חוקי זכויות היוצרים הנהוגים בישראל ובמדינות רבות בעולם

חוק זכויות היוצרים המקובל אומר בפשטות כי כדי ליהנות מיצירה - שיר, תוכנה, משחק, סרט וכד' - יש לשלם עבורה
תמורה כספית או להמתין 70 שנה לפחות לאחר מות היוצר כדי לעשות בה שימוש חינם. עד לאחרונה, יוצרים אשר מעדיפים להפיץ
.להפיץ את יצירותיהם תחת רישיון זכויות יוצרים גמיש יותר, לא יכלו לעשות כך בשל היעדר רעיון זכויות היוצרים הגמיש
.במקביל, עד כה לא היה בנמצא מנגנון פשוט שיאפשר לגולשים ברשת לגלות מהם תנאי זכויות היוצרים שחלים על כל יצירה

על דרכי הפצת מידע ועל מנגנוני הכוח המסורתיים הנהנים (CC) במאמר זה נעסוק בהשפעות רעיון זכויות היוצרים הגמישות
.העיקריים של חוקי זכויות היוצרים

,מושג זכויות היוצרים נולד בשנת 1710, כדי לאפשר לבעל מכונת הדפסה לשכפל ספר מסוים ולמנוע זאת מאחרים. כלומר
רק זכות בלעדית להדפיס - לא יותר, לא פחות. הוא לא שימש כדי לקבוע כיצד אנשים שירכשו את הספר כחוק יעשו
בו שימוש. כיום זכויות היוצרים מתירות ליוצרים את הזכות הבלעדית להעתיק את יצירתו, להפיץ אותה, לבצע אותה וכן
.לקבוע כיצד ישתמשו בה

שביקש ללמד את בעלי הכלב הדיגיטאלי החביב כיצד לשנות את התכנות ,aibopet.com למשל, המקרה של מפעיל האתר
.של "איבו" כדי ללמד אותו לרקוד ולבצע פעולות נוספות

בעל האתר קיבל מכתב "ידידותי" מתאגיד "סוני", שבישר לו שהפר את חוק ה- DMCA האמריקני, שאוסר על עקיפת
מנגנוני אבטחה מכל סיבה שהיא, והזהיר אותו מפני תביעה. במקרה זה, התברר כי בעלי "איבו", ששילמו 1,500 דולר על הכלב
.הדיגיטאלי אינם זכאים ללמד את הכלב שלהם לרקוד

פרופ' לורנס לסיג ,מומחה למשפט ואינטרנט מאוניברסיטת סטנפורד, הוא אחד הקולות הבולטים במאבק בשנים האחרונות
,על עתיד זכויות היוצרים, בין חסידי הקניין הרוחני לבין המתנגדים להם, החוששים מפני פגיעה בזרימה החופשית של הרעיונות
.הדלק המניע של כל תרבות

לסיג הוא אחד הקולות הבולטים בעד הגמשת חוקי זכויות היוצרים הקיימים, בטענה שהם מקדמים אותנו אל עבר עולם
של תרבות מופרטת, הנעולה מאחורי חומות של קניין. לסיג שואל אם נכון וראוי להקריב את האינטרסים של כלל החברה
.על מנת שכמה תאגידים יוכלו לצבור הון

רישיון זכויות היוצרים הגמיש שיזם פרופ' לסיג מספק פתרון ליוצרים המעוניינים בהפצה נרחבת של עבודתם מבלי לאבד
."מתחמים ציבוריים של יצירה") מבוסס על תפישה שקרויה "תכנים פתוחים ") Creative Commons -את זכויותיהם. פרויקט ה
תפיסה זו נשאבה מתוך רעיון "הקוד הפתוח". לפי תפישה זו, כל יצירה (מאמר, תמונה, אודיו ווידאו) שמתפרסמת תחת
.ניתנת להעתקה, שינוי ולהפצה מחודשת חינם בהתאם למגבלות הרישיון (GNU ,רישיון זכויות יוצרים גמיש (למשל
לדוגמא - קיימת באינטרנט תכנת מעבד תמלילים (תואמת תכנת וורד של מיקרוסופט) להורדה בחינם. תכנה זו מאפשר לעבוד
.עם קבצים של מיקרוסופט, וניתנת עם קוד פתוח כך שמתכנת יכול בצורה פשוטה לערוך שינויים בתכנה בהתאם לצרכיו

,פרופ' לסיג השיק את הפרויקט בחודש מאי, 2002, בשיתוף פעולה עם אקדמאים מאוניברסיטאות יוקרתיות נוספות כמו דיוק
,רישיון זכויות יוצרים גמיש, המאפשר ליוצרים להתיר למשתמשים להעתיק Creative Commons פרויקט .MIT -הארוורד ו
להפיץ מחדש, להציג או לבצע את יצירתם, ובתנאי שמדובר במטרות בלתי מסחריות ותמורת ציון קרדיט. עד כה נפוץ
YNET הפרויקט ביותר מ-70 מדינות. וכ-15 מיליון רישיונות כבר הופצו באמצעותו. לסיג התראיין לפני כשבועיים לאתר
.במרכז למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה (CC,בקיצור) Creative Commons הישראלי, לרגל השקת הסניף הישראלי של

יכולים להגדיר Creative Commons בראיון הסביר לסיג כי יוצרים המעוניינים להפיץ את יצירותיהם באמצעות רישיון
את התנאים להפצת היצירה והשימוש בה בכמה צעדים פשוטים באמצעות אתר הפרויקט. הם יכולים לבחור אם ברצונם
.להפיץ את היצירה ללא תנאים כלל, אם להגביל אותה לשימוש מסחרי, או לאשר לבצע בה שינויים בכמה צעדים פשוטים
Creative Commons  אם בית תכנה קטן וצעיר מעוניין לקדם את מוצריו ולהפיץ אותם בקרב קהל רב ככל האפשר, באתר
הוא יוכל לבחור ברישיון המאפשר שימוש חופשי במוצריו שלא לצרכים מסחריים, אך בתנאי שיינתן לה קרדיט - שם בית
התכנה יצוין כיוצר התוכנה. ההיגיון העסקי אומר שאם המוצר ראוי והוא יתפוס תאוצה בשוק, אז גם תאגידים וחברות ענק
.ירצו לעשות שימוש במוצר. כיוון שהפעם יהיה מדובר על שימוש מסחרי, השימוש יהיה בתשלום וכך יראה היוצר את רווחיו

,כדי לאפשר למשתמשים להוריד את שיריו Creative Commons -כך, מוזיקאי מתחיל שמבקש הכרה ציבורית עשוי להיעזר ב
תלמיד שבונה אתר אינטרנט יוכל להעתיק גרפיקה מהרשת מבלי לחשוש מפני תביעה. היוצר זוכה לתפוצה רחבה של תוצריו
.וגם נהנה מהשימוש המסחרי בהן, מבלי לאבד את כל זכויותיו, והחברה העולמית מרוויחה מריבוי של יצירות חופשיות

לדעת לסיג וחבריו, חוקי זכויות היוצרים בארה"ב ובמדינות אחרות במערב (כולל ישראל) כוללניים מדי, נוקשים יותר ויותר ומוחלים
אוטומטית על כל יצירה. התוצאה היא שפחות ופחות יצירות נשארות במתחם הציבורי, בו כל צליל, מלה או תו אינם מופרטים
לפיסות של קניין והון אלא חופשיים לשימוש כל אדם, ממש כמו החול, השמיים או הים ורק לפני יומיים שלושה התפרסמה בעיתונות .כתבה על חוסר האפשרות לעשות כל שימוש ביצירותיה של המשוררת יונה וולך
לסיג מבקש לטפח מאגר חלופי של רעיונות, מלים, תמונות ומוזיקה המוגנים ברישיון זכויות יוצרים גמיש, אשר המשתמשים
יחושו חופשיים להשתמש בהם חינם מבלי לעבור על החוק. בדרך זו, הם מאמינים, תגדל כמות התכנים הזמינה חינם לכל
.הגולשים, והאנושות והקדמה ירוויחו מכך

CC -גם יוצרים ישראלים משתמשים ב
רישיון זכויות יוצרים אלטרנטיבי, המקל על , Creative Commons בתאריך 9/6/05 הושק בישראל רשמית פרויקט
הפצה חופשית של תכנים חוקיים ברשת. ההשקה צוינה באירוע של המרכז למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה, במרכזו הועבר
.(CC- ובקיצור) Creative Commons נאום וידאו מארה"ב של פרופ' לורנס לסיג מאוניברסיטת סטנפורד, יוזם

.לעברית והתאימו את הסעיפים השונים לדין הישראלי Creative Commons אנשי המרכז למשפט וטכנולוגיה תירגמו את רישיון
.נוסף על כך, הושק אתר בעברית שמספק שירותים ליוצרים ישראלים וכולל מידע נוסף

בין האמנים גם הזמר נמרוד לב .CC במסגרת האירוע הוצגה תערוכה ובה יצירות של אמנים ישראליים המוצעות תחת רישיונות
שדבריו נגד תעשיית המוזיקה ובעד שיתוף הקבצים זכו להד ציבורי נרחב. במרכז למשפט וטכנולוגיה, באוניברסיטת חיפה
.קוראים ליוצרים נוספים להצטרף ולהפיץ את יצירותיהם בשיטה זו

.CC צובר תאוצה ברחבי העולם בשנה האחרונה - עד כה הופצו יותר מ-10 מיליון יצירות כבר הופצו עם רישיונות CC פרויקט
נושא זה יכול להביא לשינוי בכל תפיסות העברת המידע הקיימות כיום בעולם ונשלטות ע"י תאגידי ענק, אך ברור שיהיה חייב
להצדיק את הדינאמיקה העסקית בו, וזו לתחושתנו עדין שאלה פתוחה. מהפך כזה בתחום זכויות היוצרים עשוי להביא
לחשיפה רבה יותר של תכנים לקהילת הגולשים העולמית, וכך יוצרים רבים ותחומים רבים יכולים לקבל את החשיפה שהם
.ייחלו לה. אם המהלך יצדיק את עצמו מבחינה עסקית יהיה כאן ניצחון גם למשתמש וגם ליוצר

ואנחנו יכולים גם לחשוב כי מהפך זה יכול להוביל גם לפריחה של תחום הלמידה המתוקשבת - נושא זכויות היוצרים מקשה מאוד
על גידול בתחום, על המשמעות של תוכן אקדמי מתוקשב כבר סקרנו בעבר ,ואין ספר כי חשיפה של יותר תכני למידה ועיון, ושימוש
.מוגבר בטכנולוגיות של למידה מתוקשבת

...מי ייתן ונזכה לראות יום כזה

:http://www.ynet.co.il  המאמר מבוסס על 2 מאמרים מתוך אתר
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3097277,00.html#n
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3097660,00.html